Friday, July 23, 2010

Masih Suami Isterikah di Alam Akhirat?

tadi..boring2..rajin plak berfesbukwalking (apa jenis ayat daa~)..hehe..jumpa ini..mau kongsi2 maa..sapa pernah pernah terbaca kat mana2..ok je nk baca skali lagi..hehe...

----------------------------------
1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.

Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga.

Rasullullah SAW bersabda ‘ Tiada si bujang di dalam syurga’ (Muslim).

Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.

2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga.

Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan serorang daripada lelaki yang masuk syurga.

4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.

Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.

6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya.

Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu
menjadi ahli syurga.

Rasullullah SAW bersabda.. ‘wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir.

*= http://www.tentangcinta.com/artikel-cinta/masih-suami-isterikah-di-alam-akhirat/

----------------------------------

>>point yang last ni..teringat kat arwah abah..emm..arwah sgt2..sangat2 baik orgnya..dengan anak2..dengan wife..mean ngn mak aku lerr..tp skrg..mak dh remarried..dan yg skrg?..hurm..(malas nk cerita..but setiap hari..akn ada cerita yg mak aku akn mengadu kat aku..dan akan menitis air mata..dan aku akn nmpak mak aku selalu termenung..tidak ceria..tidak seperti semasa bersama ngn arwah dulu..dan mak aku cuma mampu bertahan..bertahan dan bertahan..)

..betul la apa org cakap..yg kedua dah tak sama dengan yang pertama..yg pertama dpt yg sgt baik..tp bila dpt yg kedua mcm ni..dan..kehidupan tu dah takkan sama dengan yg sebelum2..well..nasib baik aku n adik2 suma dh besar..mean..tak perlu dh nak ada kasih sayang dari seseorg yg bernama BAPA ni..cukup dengan kasih sayang yg arwah dah bagi dulu..cukup untuk ingat sampai bila2..cuma adik aku yg bongsu..yg umur 14 tahun..sbb dia masih kecik masa arwah takde..dia umur 10 tahun..mungkin dia belom puas lagi..dengan yg skrg?..jgn diharaplah...

....sedih bila ingatkan..mak dah takkan berjumpa dengan arwah abah smpai bila2..even di akhirat nnti..dan bagi arwah abah plak..mak adalah 1st love dia..dia tak pernah bercinta..jumpa mak..terus berkenan..terus ajak kawin..walaupon masa tu mak dah ada boyfren lain..hehe....nasib baik mak trima arwah abah..kalu tak..tak lahirkan saya dan adik2 di dunia ini..hehe..

p/s:..arwah meninggal pagi jumaat..so..setiap ari jumaat..walaupon aku tak pikir sangat2..tapi ingatan pasal arwah pasti akn terlintas kat hati dan fikiran dengan sengaja atau tak sengaja..maaf abah..khamis malam jumaat semalam..yong tak dapat bagi 'hadiah' kat abah..yong 'cuti'..takleh nk mengaji n baca yassin..

3 comments:

fabulous.farah said...

sedih nye tie. hurm..tapi aku rajin bace, wanita tu boleh pilih lelaki mana hok die rasa terbaik untuk dia dalam syurga nanti. aku tak sure mane.

allah maha adil kan?=)

notty said...

yeke...kalu mcm tu..ALHAMDULILLAH kan..mesti kita nk pilih yg terbaik tuk kita kan..mmg..ALLAH MAHA ADIL..dan setiap dugaan DIA..pasti akn ada hikmah disebaliknya..kdg2 takut bila pikir magh..mcm kita kan..dah kawin nnti...lama mana kita dgn suami..kita tak tahu kan..takut bila pikir dictu..

fabulous.farah said...

huhuhu..ok nye..jangan risau.hehe