Monday, January 25, 2010

KeTiKa CiNTa BeRTaSBiH..

Ketika cinta bertasbih..nadi ku berdenyut merdu..
Kembang kempis dadaku..merangkai butir cinta..
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang..
Sujud syukur pada-MU atas segala cinta...


mmg best betul lagu ni..aku semakin menghayati lagu ni coz aku baru je sudah baca novel Ketika Cinta Bertasbih..hasil nukilan novelis terkenal Indonesia..Habiburrahman el-shirazy(Sarjana Al Azhar University Cairo)..dulu novel Ayat-ayat Cinta pon best dia tulis..yg ni pon best..mmg sgt..sgt..sgt tersentuh baca novel dia..jd skrg..tgh mencari2 movie dia..my friend, Wawa ckp dia dh tengok..tak lari sgt dari novel jln cita dia..tak mcm Ayat-ayat Cinta..movie dia lari cket..ni yg nk kena donlod kat internet ni..

beberapa quote from novel dia yg aku rasa agak tersentuh dgn ayat2 dia tu :

1. "Karena hatimu miskin cinta dan rindu kepada ALLAH, jadinya ko dijajah oleh cinta dan rindu pada yang lain (yakni cinta n rindu manusia)"

2. "Benar mencintai makhluk itu sangatla berpeluang menemui kehilangan. Kebersamaan dengan makhluk juga berpeluang mengalami perpisahan. Hanya cinta kepada ALLAH yang tidak. Jika ko mencintai seseorang ada 2 kemungkinan diterima atau ditolak. Jika ditolak pasti sakit rasanya. Namun jika kau mencintai ALLAh pasti diterima. Jika ko mencintai ALLAH, engkau tidak akan pernah merasa kehilangan. Tak akan ada yang merebut ALLAH yang kau cintai itu dari hatimu. Tak akan ada yang merampas ALLAH. Jika ko bermesraan dengan ALLAH, hidup bersama ALLAH, kau tidak akan pernah berpisah dengan-NYA. ALLAh akan setia menyertaimu. ALLAH tidak akan berpisah darimu. Kecuali kamu sendiri yang berpisah dari-NYA. Cinta yang paling membahagiakan dan menyembuhkan adalah cinta kepada ALLAH 'Azza wa Jalla'. "

3. "Tidak ada yang bisa mengusir syahwat atau kecintaan pada kesenangan duniawi, selain rasa takut kepada ALLAH yang menggetarkan hati, atau rasa rindu kepada ALLAH yang membuat hati merana!".

4.yang last ni..aku cuba huraikan sendiri sbb xleh nk copy direct..yg lain tu suma direct copy..yg ni aku tulis mengikut kefahamanku..perbualan antara Anna (kira heroin ceritala) dan Mala berkaitan apakah maksud Kaidah.."Kaidah artinya, itsar mengutamakan orang lain dalam hal mendekatkan diri kepada ALLAH atau mengutamakan orang lain dalam beribadah, itu hukumnya makruh. Adapun mengutamakan orang lain pada selain ibadah itu dianjurkan. Dalam ibadah yang dianjurkan dan disunahkan adalah berlumba-lumba mendapatkan yang paling afdal. Mendapatkan pahala yang paling banyak. maka mengutamakan orang lain sangat tidak dianjurkan @ makruh. Dan ini termasukla mengenai perkahwinan @ menikah kerana menikah dan berkahwin itu dikira menyempurnakan separuh agama. Sebagai contoh kalu ada peribadi lelaki itu sgt baik, bagus dari setiap segi terutama agama, jgnla di pass2 kat org lain sebaliknya utamakan diri sendiri dahulu kerana cepat2 kahwin juga dikira berlumba2 dlm kebaikan..yelah..kahwin ibadah..cepat kawin kira berlumba2 mmbuat ibadah tp kalu dia itsar, mean bagi kat org lain dia akn kalah cepat. Jadi akan tertunda dan belum tentu akn dpt jodoh yg lebih baik dari itu. Walaupun jodoh ada yg mengaturnya iaitu ALLAH tapi kita kan harus ikhtiar. Jika ketika menemukan yang baik tidak usah diutaman kepada orang lain.."

yang part last ni kira kes yg terjd jika seorang muslimah dilamar / dikhitbah oleh seorang pemuda yg sgt baik dari segi agama, akhlak, prestasi, wajah tapi dia mengalah kerana mengutamakan saudarinya yg menurutnya lebih baik darinya dan lebih sesuai dengan pemuda Muslim tadi..begitulah kisahnya..antara babak2 yg menarik dn aku tersentuh time bacanya..

the whole story..really2 enjoy..and boleh belaja ckp2 arab cket..ehe..

psstt: sapa ada movie dia..sila bagitau..nk tengok cita ini ok...

No comments: