Tuesday, May 11, 2010

aPe TaJuK SeSuai Ni?

aku x tahu nk letak title bagi en3 ni..
nk habaq mai ni satu kisah..

Lokasi : kedai makan di wilayah pantai timur malaysia
Waktu : sekitar 8.00am -9.00am (11 mei 2010)
Pelakon :..Mr. A, taukeh kedai, gadis jelita dan org ramai serta motor, kereta, pyung..kerusi, meja..makanan..minuman..(nama pon kedai makan kan)

----------------------------------------------------------------

Jalan Cerita :..

Mr. A : "hello2..ye..ye..owh..yeke..ok..ok..dtg sekarang k"(then letak telefon mudah alih+campak2) dan terus bayar bil makan minum..siap tolong bayar tuk gadis jelita sekali..nk ngorat la tu..huh!

taukeh:.."amboi kuat cakap..smpai ujung kampung boleh dengar..ada emergency ker?"

Mr. A :.."ala kak..ni ha..yg aritu..ada parent mintak kita tolong ejaskan anak dia tuk dpt KPLI tu..dah pegi exam bulan 3 aritu..lepas tu mintak saya ejaskan dgn 'TUT'...kira dh dptlah budak tu nyer..jdi parent tu nk dtg umah la..nk bagi 'saguhati cket katenye'..maklumlah..bayar yg 'TUT' aritu pon dh brapa K..ok kak..pegi dulu.."

taukeh :..lepas sudah berbual ngn jejaka itu..taukeh kedai itu..wanita berumur agak2 awal 50an trus berpaling pada gadis cantik lagi comel dan jelita.."..tahu dop..rupanya yg KPLI aritu pon..urusan dan pengambilan dia tak telus..guna rasuah2 jugak..ada duit riban2..bolehlah 'suap' cket kat yg 'BERKENAAN'..

gadis jelita :.."yeke umi? patutla org tak dapat KPLI tu..huh..DPLI aritu pon x dpt..lagilah..tuk exam pon x dpt dah..ingtkan betul2 x layak ke ape.."..cess..durjana betul mereka..kesian kat aku..aku org miskin..sah2 xde duit riban2..mcm mana nk suap org lain..suap diri sendiri pon bagai pepatah untuk ayam.."kasi pagi makan pagi..kais petang makan petang"..xpelah..aku tak sedih..haha..cuma x puas hati..kalaulah proses dia betul2 100% telus dan jujur+betul2 cari yg benar2 berkelayakan..xpelah..mungkin aku betul2 x layak la kan..tp dah..ade jugak kes yg mcm ni..aku tak heran laa..


agaknya lah..memang dah tak boleh nak lari kut..rasuah-merasuah di kalangan manusia umumnya rakyat malaysia..negara lain..aku heran ape..huh!

psstt:..KPLI kan mmg ramai gile yg mohon..sgt2 lah ramai..so..nak tak nak..kes mcm ni..konfem2 la takleh nk elak..kan..kan..so..kepada penjual2 buku online..xyah nk gembar-gembur suruh beli buku mereka tips2 tuk lulus exam KPLI tu..haha...guna je jalan singkat..mcm kisah malaun mana ntah yg dpt KPLI tu..

-adios-

5 comments:

Mag said...

huhu...memang gitu notie..xpe la..dunia lake tuh..eh.tibe2=p

notty said...

tulah..dunia suma tu..ntah esok lusa takut aku pon terbabit sama..NAUZUBILLAH..mintak dijauhkan...

fndrocka said...

benda makan suap camtu pun dia leh cakap tanpa rasa berslah..cheit

notty said...

kan..sgt tak suka org itu..huh!..
tp aku pon tk tegur..huh lagi skali!

Dilla Abu Bakar said...

ish3.. gapo laa ore gitu.. banggo wat saloh..
ish3