Thursday, February 4, 2010

DuNia BeRuBaH Ke MaNuSia BeRuBaH??!

serius sangat2la BOSAN..byk sgt perkara nk cerita tapi mcm dh borink..asyik taip pasal diri sendiri..kali ni kita cerita pasal org lain..petang td..dapat satu lagi kad kawin..ya..topik masih lagi topik kawin...tp yg mengejutkan aku adalah...mak aku ckp yg nk kawin tu..budak pompuan tu umur 15 tahun..aku tak tipu k..mmg kebenaran n kenyataan ini sah belaka..budak tu dh tak moh sekolah..suppose dis year dia akan amik PMR la kan..tp dh berhenti sekolah sbb nk kawin..that boy..her future husband budak umor 18 tahun..mekanik kat kedai motor..derang couple mase that girl darjah 6 lagi..aduhai..adik2..kenapa cepat sangat..abeskan la sekolah dulu..sayang la..ishkk..kalu aku kenal la that girl..aku ceramah2 cket..bagi motivasi ker..ni bukan zaman dolu2 tau..kalu umor 17/18 and above..oklah jugak..tp dh kalu 15 ni..mmg dh org zaman2 jepun dulu kawin ni..aku rasa aku nk pegilah kenduri tu nnti..mau tengok rupa budak2 yg nk kawin tu..masa aku cerita tu..aku terbayangla adik pompuan aku yg umur 14 tahun (ada kat asrama)..aku bayangkan level2 umur mcm tu..tengok perangai adik aku..mmg budak..budak..budak...sgt..nk kata family tersangat miskin atau daif..tak mampu nk menyekolahkan anak..mak aku kata...family dia sederhana aje..isk..nk buat mcm mana parent budak tu ckp..dari buat perkara tak elok..elok kahwinkan ajelah..kata ibu dan bapa budak2 itu..tp tak menghairankan untuk family itu punn coz kakak kepada budak itu pon kahwin pada umur yg sama last year..dis year tgh pregnant..pon dh berhenti sekolah jugak...haii...zaman dh makin moden..tp tk dinafikan..pemikiran sesetengah org ada jugak yg masih ditakuk lama (ayat2 pakar motivasi tk bertauliah mcm nila..merapu meraban)

psstt:..setiap kali adik pompuan aku balik dri asrama..aku akn siasat dia ade pakwe ke ape ke..ade cintan cintun ker..INNGATTT!!!!..kata nk pegi oversea nnti..jd kena blaja rajin2..yg kakak abang awk ni..dlm malaysia je blaja..mana tahu..nnti boleh pegi mkn angin oversea..ehehe..

2 comments:

fndrocka said...

perkahwinan ni tak patut dipandang dari segi taraf pendidikan atau kerjaya,org sekrg dah makin materialistik.

the case is interesting..just wish they happyly married

notty said...

yer..setiap perkahwinan impikan kebahagian di dunia n akhirat...