Monday, August 16, 2010

2 iN 1..

tgh tunggu subuh jugakk..awal gile sahur..pkul 4.00 dh sahur..act..letrik takde satu kmpung dari pkul 1.00 pgi mlm tadi smpai skrg...ni pkai laptop berbateri+broadband yg laju di pagi buta hari tetapi tidak di siang hari..jadi mak kejut awl..takut terlmbat atau tak terkejut..makan apa yg ada..sbb takleh nk masak..di rumah ku..bila letrik takde..air pon takkan ada..sbb..rumah ni pakai enjin pam sedut air dari telaga..so..rumah kami mmg tak subcscribe air paip kerajaan pon..jadi tiap2 bulan mmg takde bil air ponn..sbb tak subscribe?...air sgt slow..putus2..keroh berkarat..(dari kecik, zaman aku balik kelantan ni as balik kampung sampailah aku dh menetap kat kelantan, mcm nilah air kerajaan..ntah napa lerr..kalu area2 bandar ke pekan ke..tak tahulah laju ke tak..tapi kalu area kampung aku..kampung jiran dn kampung dlm daerah bachok ni..mostly akn pkai telaga+enjin pam sedut air dari telaga)..

so..nasi yg lebih berbuka ngn lauk2 semalam..ada sikit sgt2..sepakat ngn mak..pergi anto kat atuk kat bilik dia..ngn mak cket..aku plak?..sahur dgn kuih ketayap 2 gulung+kurma 2 biji+air suam..

wahhhhhhhhh..cerahhhhh..letrik dh ada mak!!!...now pkul 5.14am..baru ada letrik..hehe..so..sempat lagilah nk pergi masak air..buat air milo kerr..ngeh3...


-----------------------------------------------------------

malam tadi jugak..area pkul 10 lebih gtu..sambil aku dan mak duk usha2 rege tiket flight online..mak telah berkata-kata :

"yong ingt tak dlu masa yong kecik2..masa duk terengganu..abah mesti akn bwk pergi kat airport trganu.. yong ingt tak ape yong ada ckp dlu..selalu yong ckp..atau tiap kali nmpak je kapal terbang kat langit, mesti yong ckp ayat sama"

aku dlm hati..ingat..tapi mulut keluar ayat "tak ingat pon.."

"ala..yong ckp..mak, abah..satu hari nnti..bila yong besar..yong mesti akn naik jugak flight..kalu tak sebab belajar..sbb kerja..".."skrg yong betul2 akn dpt naik flight..bukan sekali..tapi acap kali smpai seumur hidup.." (kata mak lagi).."tapi bukan salah satu dari 2 sbb tu..tp sbb kawen...kawen ngn org sabah..jwbnya selalu lah naik flight"

aku hanya mampu senyummm...last year masa kerja..aku siap book n bayar dh tiket flight dari kl-kota bharu..konon2 nk balik raya..balik ngn flight..tup2..aku berhenti keje bulan pose..n balik kampung terus ngn kete..angkut suma brg bwk balik..so,tiket tu burn mcm tu jerr...rege 100++ gak rasanya..tak ingt..

so smpai skrg..mmg aku tak pernah naik flight..ok?? time blaja kat melaka dlu pon.sah2 la naik bas jee..student..mcm poyo je nk balik kg naik flight..lagipon time kat melaka..mana ada filght dari melaka-kelate /melaka-trganu..

dua cerita dalam satu malam..

No comments: