Wednesday, November 30, 2011

Macam mana nak selesaikannya...

Memang tak dinafikan..dalam Islam sendiri pon cakap..anak lelaki..walaupon selepas kawin..hubungan dia dengan maknya takkan terputus tanggungjawabnya...dia tetap kena mendahulukan emaknya dahulu sebelum isterinya..tetapi..

ini ada satu dialog..kisah benar..
diceritakan sendiri oleh tuan empunya badan lelaki itu--

Emak Si Lelaki :.. Din (bukan nama sebenar)..INGAT..ko lepas kawin..WAJIB bagi kat mak RM500 tiap2 bulan..jangan tak kasi..lagi satu..ko lepas kawin nanti jugak..jangan kasi bini ko berhenti kerja..biar dia kerja..nanti siapa yang nak bagi dia 'cekik'..

(lebih kurang macam tulah bicara seorang ibu terhadap anak lelakinya..kira pesanan sebelum kahwin ni..)..

huhu..kalau macam kes ini..macam manalah anak lelaki dia tak stress..tu yang jadi kes..depan emak lain..belakang emak lain..walaupon umur dah nak masuk 30an..
..aiyooo...betapa sedih dan kecik hatinya lah si bini kalau dia dengar mak mertua dia cakap macam tu..

anak lelaki makcik ni kan... nak beli kasut sukan baru pakai duit gaji sendiri pon nak kena tanya mak dulu..takut mak marah..sebab kasut lama ada lagi..sampai macam tu sekali..huhu..

--------------------
Alhamdulillah..Mertua aku bukan macam itu makcik...setiap kali suami aku masukkan derang duit..walaupon berapa-berapa banyak pon..derang just cakap Alhamdulillah syukur..Lepas tu ucap Terima Kasih..jauhnya lah beza..